Na punkovém podnikání číra nepotkáte

9. 4. 2013
Na punkovém podnikání číra nepotkáte

Myslím, že to byla právě knížka Restart, která mě inspirovala ke jménu původně plánovaného jednorázového kavárenského posezení. Když jsem ale strávil nad přípravou osnovy a pročítáním článků celé odpoledne a večer, přišlo mi líto, že jsem tolik času obětoval něčemu, co uslyší jen čtyři páry uší.

Poslal jsem e-mail na Naučmese.cz, jestli by tam o besedu/setkání o podnikání neměli zájem a než během odpoledne dorazilo rozhodné „Jasně!“, svižně jsem sepsal tři odstavečky, našel fotku a téměř z voleje vypálil ta dvě slova – Punkové podnikání. A ještě stále žasnu, jak to funguje. Osm volných míst bylo fuč během dvou dní a stejně na dračku šly – až na drobná zaváhání – i následující z tuctu dalších už uskutečněných setkání.

Nevidím tu žádný číra! I s takovými slovy už mě uvítal jeden se zvědavců, který  na můj workshop dorazil. A co si pod slovy Punkové podnikání představuju já?

– Dělat věci v kvalitě, ve kterém jsem je schopen dělat tady a teď, fungovat v permanentním módu beta, pilovat je a učit se za pochodu.

– Pečlivě si vybírat, s kým a pro koho dělat, nerozhodovat se jenom podle výše honoráře, ale také smysluplnosti a tom, jak si s potenciálním klientem budu rozumět.

– Vidět v podnikání především vlastní činnost, která mě baví, a ne ten papírovací aparát okolo. Jenž je to první, co mnohým v souvislosti s podnikáním příjde na mysl (a mnohdy to není takové utrpení, jak by se mohlo zdát).

– Vyrazit uprostřed týdne na hory, ale občas zase zabrat o víkendu a využít toho, že ostatní odpočívají, pro intenzivní soustředěnou práci.

– Být v podnikání tou stejnou osobou, jakou jsem doma, mezi přáteli, ve volném čase. Pracovat na svém jméně jako na osobní značce.

Jeeej! Nepodařilo se nám najít váš formulář.

Právě osobní branding je jeden z hlavních témat PP. Viděli jste norský film Lovci hlav? Jeho hlavní hrdina, personalista hledající manažery na vlivné posty, jednomu z uchazečů ukáže na moderní obraz, jenž tvoří vpodstatě několik barevných čar a povídá něco ve smyslu: cena materiálu – rámu, plátna a barev je několik tisíc, obraz ale přitom stojí čtvrt miliónu. Ten rozdíl tvoří renomé jejího autora. Zacházet se svým občanským jménem jako s firemní značkou je tedy nadmíru užitečné, stejně jako budovat sít kontaktů a kromě honoráře si za práci říct také o referenci.

Tím vůbec nejdůležitějším je ale do něčeho se vůbec pustit, nenosit nápad v hlavě příliš dlouho. V mém případě je krásným důkazem právě Punkové podnikání – uvedením něčeho v život se další kroky mnohdy nabízí přímo samy a díky zpětné vazbě je stále co vylepšovat. A jak se snadno při prvních krůčcích nevzdat? Je záhodno učinit veřejný závazek, neboli lidově řečeno to všude „vyslepičit“. Všetečné dotazy okolí vás udrží ve hře podstatně déle. A také si najít podpůrný tým, jako je naše Posilovna podnikatelských nápadů 

Pokud dnes jako kancelář často stačí laptop a mobil na vašem pracovním stole, je také nutné říci bé – v dlouhodobějším měřítku není domov právě optimální místo pro práci. Vedle sdílených kanceláří a stylového vysedávání po kavárnách s wi-fi už nějaký pátek existují prostory, které spojují výhody obojího dohromady: jako je třeba právě brněnský Cowo Brno, kde kromě pracovního místa získáte příležitost poznat nové parťáky nebo mít koho požádat o radu. Tam i doma se osvědčí mnohé produktivní techniky – ať už ty seriózní jako je třeba Pomodoro, různé fígly, jak ochočit e-malovou schránku a nedívat se do ní příliš často, až po metody méně ortodoxní (např. populární „vyhnívacích šuplík“).

Podle mého názoru je podnikání nejen o rozvoji odborností, ale také universálních dovedností, které i v životě příjdou vždycky vhod. Ať už jsou to jazyky, komunikační schopnosti ve fyzickém světě i na blozích, sociálních sítích nebo v emailech, a samozřejmě vzdělávání a osobní růst. V neposlední řadě jsou tak součastí Punkového podnikání tipy na zajímavé knížky, které často rozvíří diskuzi.

Které doporučuju pro nahecování, užitečné rady nebo inspiraci pro start vašeho projektu já? Tak třeba:

Restart aneb průvodce podnikatelským minimalismem. Čtivá bible punkového podnikání z pera zakladatelů firmy 37 Signals Jasona Frieda a Davida H. Hanssona popírá mnohá zaběhaná pravidla byznusu: Všechno pro start vašeho projektu už dost možná máte. Nepilujte svůj produkt příliš dlouho za oponou a pusťte jej rychle do světa. Neutrácejte za reklamu, ale budujte si věrné publikum. Dělejte to jako šéfkuchaři nebo drogoví dealeři. Když mi občas dochází „šťáva“, pár stránek Restartu mě rychle vrací do hry.

Jak dělat co vás baví a dostat za to zaplaceno. Nenechte se zmást šestákovou obálkou, knížka Johna Williamse je užitečná a návodná. A i když možná jako celek nejde o žádnou pecku, mnohé skromně vypadající postřehy vydají za rodinné stříbro. Rady pak ilustrují příklady těch, kteří se často živí tím, v čem by se na první podhled podnikatelský záměr hledal jenom obtížně.

Čtyřhodinový pracovní týden. Kontroverzní knížka Tima Ferrise plná protichůdných tvrzení, mluvkovství a prakticky nenapodobitelného obchodního modelu. Ale taky knížka, která otevírá oči, inspiruje, bourá konvence a umenšuje strachy. Mě inspirovala třeba k tomu, proč nezkusit po spoustě let strávených v Praze pracovat na dálku na čerstvém povětří rodného Jesenicka.

Pokud jste dočetli celou litánii až sem, doufám, že už tušíte o něco víc, co od Punkového podnikání čekat. A třeba někdy příště naviděnou.

Pavel Ovesný

Jeeej! Nepodařilo se nám najít váš formulář.


Projekt provozuje marketingová agentura Pevnina CZ © 2015